1TM

Miejsca nie-miejsca
Młoda Rzeźba Polska


wrzesień - październik 1992

1TM

Dwa odbyte seminaria najmłodszego pokolenia rzeźbiarzy w lutym i kwietniu 1992 roku poświęcone były prezentacji poszukiwań artystycznych z poszczególnych ośrodków akademickich oraz z miejsc, które skupiają dynamiczną młodzież z różnych środowisk.

Młodzi liderzy prezentowali działalność i problematykę twórczą swoich kolegów oraz ich pokoleniowe środowiska, grupy, galerie i pracownie akademickie.

Te kilkudniowe spotkania dały możliwość zapoznania się z działalnością około 100 osób, których reprezentanci wiedli ze sobą, krytykami i z obecnymi na seminarium dyskusje nad przedstawionymi poglądami, wartościami i postawami.

Dyskusje ujawniały kształtujące się różnice w pojmowaniu wartości i postaw w poszczególnych środowiskach i zespołach. Nie sposób przedstawić tu ich uwarunkowań i różnic.

Gdyby z całą niepewnością próbować jednak zglobalizować to, co właściwie możliwe do uogólnienia, można jedynie powiedzieć, że łączącą wyrazistą wartością jest sens istnienia i odniesień do niego.

Różnice najogólniej dotyczyły stosunku do własnego wnętrza, intelektu, wrażliwości, potrzeby drastycznej manifestacji, czy wreszcie rodzaju rozumienia potrzeb zaistnienia kreacyjnego. Skala możliwości artykułowania własnej świadomości była uzależniona od poziomu warunków studiowania stwarzanych przez pracownie i środowiska, od konieczności tworzenia gett pokoleniowych umożliwiających samorealizację lub wreszcie od indywidualnych dyspozycji i intencji.

Złożoność różnic i stanowisk artystycznych pozwoliła jednak młodym artystom - uczestnikom Seminarium, wyłonić przedstawicieli, którzy zdecydowali we własnym gronie o kształcie wystawy zrealizowanej w nowo wybudowanym muzeum i orońskim parku.

Kształt wystawy nie tylko prezentuje indywidualne poszukiwania, ale jest przede wszystkim obrazem stanu świadomości pokoleniowej młodych na początku ich drogi.

Jan Berdyszak, wstęp, [w:] Miejsca, nie miejsca. Młoda Rzeźba Polska, katalog, Orońsko 1995

Uczestnicy i ich prace:

Jacek Adamas
Bez tytułu,
1992, blacha stalowa, drut, papier, średnica 2 m, wys. 4 m

Zuzanna Janin (Baranowska)
Bez tytułu,
1992, papier ścierny, surowy jedwab

Marcin Berdyszak
Kolejny początek,
1992, drewno, gotowe podłoże (ziemia ogrodowa), praca o charakterze efemerycznym

Jolanta Brejdak
Z cyklu: Drzewo, 1992, papierowy sznurek, korzenie, drewno, kamień

Tomasz Brejdak
Z cyklu: Archetektury, 1992, tektura, kamień - 4 prace

Piotr Butkiewicz
Zmysłoń,
1992, drut stalowy
Ręka wyprzedza intelekt,
1992, piaskowiec, pręt stalowy, butapren, gąbka (2 elementy)
Miłość blondynki,
1992, marmur, pręt stalowy

Tomasz Domański
Sublimatory,
1992, stal, 6 elementów

Dariusz Fodczuk
Północ
, 1992, drewno, blacha stalowa, instalacja

Leszek Golec
Szeptał w aksamitne otwory wrażliwych uszu,
1992, beton, żelatyna, instalacja

Jarosław Hulbój
Bez tytułu,
drewno sosnowe, igły sosnowe, koc (3 elementy)

Piotr Jaros
Narodziny oddechu,
1992, butle tlenowe, butle azotowe, gips, drewno, płyta paździerzowa

Przemysław Jasielski
Bez tytułu,
1992, glina, belki

Marek Kuś
Bez tytułu,
1992, aluminium
Bez tytułu,
1986, tablica nr 3, płyta pilśniowa, tempera, grafit 4H, 122 x 275
Bez tytułu,
1989, tablica nr 22, płyta pilśniowa, tempera, grafit

Zbigniew Libera
Minuta ciszy,
1992, aluminium, plexi
Bez tytułu,
1992, 2 rysunki, tektura, ołówek, stelaż aluminiowy

Piotr Lutyński
Bez tytułu,
1992, tempera na płycie pilśniowej - 3 prace; kamień, drewno, kolumny - 3 prace

Jacek Markiewicz
27.07.1992,
kaseta wideo
Bez tytułu,
1992, szkło, stal, kał autora, mąka ziemniaczana - praca o charakterze efemerycznym

Sławomir Marzec
Między Prawdą a Przeznaczeniem,
1992, cegła, ziemia, drewno, gazety, rys. węglem, praca efemeryczna

Mirosław Maszlanko
Bez tytułu,
1992, wosk, trzcina, trawa - 9 prac

Maciej Mazur
Bez tytułu,
1992, cegła suszona, 2 poziomice aluminiowe, instalacja

Michał Mielnik
Bez tytułu,
1992, drewno

Krzysztof Morcinek
Pomiędzy,
1992, gips, drewno, pióra, marmur, granit, 2 elementy (drewno), instalacja

Małgorzata Niedzielko
HDYΛAKI III, 1992, wiklina, drewno, pręty stalowe, kamień

Janusz Poślednik
Mandala,
1991, papier

Joanna Rajkowska
Czerwień żelazowa,
1992, pigment (czerwień żelazowa), praca efemeryczna (kaseta magnetofonowa)

Marek Rogulski
Uwaga: Wysokie napięcie; Epoka Progu; Sama Możliwość,
1992, stal, aluminium, drewno, koks, instalacja

Marcin Rząsa
Bez tytułu,
1992, drewno - 3 figury

Marek Sienkiewicz
Arka,
1992, beton, żeliwo, 7 elementów, instalacja

Wojciech Stefaniak
Krzesła,
1992, kamień, drewno, mosiądz, batyst - 3 prace

Grzegorz Sztwiertnia
Hölderin,
1992, olej na płótnie, drewno, stal, gips, instalacja

Jan Terlecki
Bez tytułu,
1992, drewno, sznur

Małgorzata Turewicz
Bez tytułu,
1992, aluminium, mosiądz, miedź (3 elementy)

Waldemar Wojciechowski
Prysznic,
1992, smoła, drewno, pigment, praca efemeryczna