3TM

Model do składania


15 lipca - 28 września 2000

3TM

Tytuł Model do składania nie został wybrany przypadkowo. Tak jak Status quo sygnalizowało, że wystawa stanowi odbicie pewnego stanu faktycznego, tak ten tytuł szedł dalej - uzmysławiał, jak wiele zależy od samego widza. Sugerował, że wystawa daje mu do ręki część większej całości, a czy złoży z nich coś sensownego, czy nie - to już jego sprawa. Innymi słowy, wystawa nie pretendowała do dawania wyczerpującego obrazu młodej sztuki. Była wyborem z nieistniejącej całości.

Model do składania nie ujawnia zwartego frontu młodych artystów, żadnej nowej generacji, która gotowa byłaby wywrócić do góry nogami dotychczasową sztukę. Widać odrębności, nikt nie wybija się w sposób znaczący. Niektórzy wiedzą, co chcą, powiedzieć, niektórzy mają już własny język, innym na tym nie zależy. Nie siliłabym się przy tym na generalizujące sądy, że każdy młody to indywidualista, nie wierzy w ideologie, odnosi się do świata reklamy i całej tej plastikowej ikonosfery, która rozpościera się wokół nas od dziesięciu lat. Do tego ostatniego zresztą, mam najwięcej wątpliwości, wydaje się to chwytem, który szybko się znudzi. Jednak, choć wystawa nie pokazała wyodrębniającej się, wyrazistej grupy, uzmysłowiła, że zachodzą zasadnicze zmiany w polskiej sztuce. Są one konsekwencją zaniku paradygmatu romantycznego w kulturze. O tych przemianach mówiło się od początku lat dziewięćdziesiątych, upowszechniają się dopiero teraz. Sztuka stała się czymś błahym, artysta nie musi mieć nic ważnego do powiedzenia, za dziełem nie stoi już sankcja zewnętrzna, nie ma metafizyki. Dzieło (które nazywa się ,,pracą") sprowadza się do samego siebie, jeśli się w ogóle do czegoś odnosi - to do tej codzienności, która jest powszechna i którą wszyscy mamy wokół siebie. Sztuka jest taką aktywnością jak każda inna i służyć ma rozrywce.

Magdalena Ujma, Kilka uwag, [w:] Model do składania, katalog, Orońsko 2001

Kurator: Joanna Wowrzeczka

Uczestnicy i ich prace:

Honorata Mochalska, Andrzej Błachut
Prędkość po przekroczeniu której bez zastosowania dodatkowych środków nie może nastąpić powrót na ziemię
, 2000, instalacja, kamień polny, 5 plansz, ksero na piance

Rafał Bujnowski
Artykuły spożywczo-przemysłowe
, 2000, instalacja

Hubert Czerepok
Bez tytułu
, 2000, skrzynia, drewno, płyta paździerzowa, telewizor, magnetowid + kaseta wideo

Andrzej Ćwikła
Zawilcowa
, 2000, cegły, pończochy

Oskar Dawicki
performance, 15 lipca 2000

Dominik Dlouhy
Pati Natae
, 1999, żywica epoksydowa, wanna metalowa
Św. Sebastian
, 1997, żywica epoksydowa

Wojciech Duda
Bez tytułu
, 2000, słuchawki z muszlami morskimi (10 elementów)

Mariusz Front
Model elementarny
, 2000, instalacja, silnik, linki stalowe, instalacja elektryczna

Artur Gogołkiewicz
Bez tytułu
, 2000, fotografia barwna na folii, 6 pojemników z tworzywa sztucznego z substancją chemiczną

Leszek Hetman
Światłoodczuwanie
, 2000, konstrukcja aluminiowa, papier, światło

Helena Kardasz
Ziarnistość
, 2000, metal malowany + fotografia (6 elementów), 4 obrazki, technika własna

Barbara Kasprzycka
Bez tytułu
, 2000, 5 obrazów plexi/krew, 4 obrazy folia/krew

Paweł Kaszczyński
Opakowanie
, 2000, skrzynia - drewno, sklejka, linki stalowe + 4 małe skrzynki, 7 fotografii barwnych oraz kserokopii przedstawiających instalację S. Sobczaka Moduł, 1996

Dariusz Kociński
Bez tytułu
, 2000, instalacja, 16 beczek z blachy malowanej, konstrukcja metalowa, instalacja elektryczna

Paweł Kruk
Larger than life
, 2000, wideoprojekcja

Dominik Lejman
Intel inside 19"
, Netfinity 19", Intel station 19", Optymalna konfiguracja systemu 19", 2000, olej, deska, kaseta wideo, 4 obrazy,

Mariusz Maciejewski
Pomnik przechodnia
, 1999, obiekt, stal, model Pomnika przechodnia, metal, żywica epoksydowa

Dorota Nieznalska
Wszechmoc - rodzaj męski
, 2000, instalacja, mata gumowa, lustra na konstrukcji metalowej (5 sztuk), lampy (2 sztuki), 2 kolumny głośnikowe, radiomagnetofon kasetowy z 2 głośnikami + kaseta

Sebastian Pańczyk
Bez tytułu
, 1999, postać siedząca - tworzywo sztuczne, siedzisko - płyta wiórowa laminowana, mała figurka - brąz

Mariusz Pniewski
Afiliacje
, 2000, plusz różowy, głośniki, walkman, nagranie na kasecie, czarna folia samoprzylepna, slajd

Katarzyna Podgórska-Glonti
26 mórz
, 2000, instalacja, kostki soli, fotografia czarno-biała

Karolina Rodanowicz
Bez tytułu
, 2000, 7 rysunków na płycie paździerzowej, technika własna

Zbigniew Rogalski
Bez tytułu
, 1999, 2 obrazy, olej, płótno

Rafał Rychter
Instant Christ
, 1999, figura, szron, aluminium, szkło + agregat chłodniczy

Jarosław Skutnik
Partia
, 2000, lustro, ½ stolika, krzesło, ½ szachów (16 elementów)

Mariusz Sołtysik
(Nie)obecność 2
, 2000, instalacja, naczynie ceramiczne, instalacja elektryczna, odtwarzacz + kaseta wideo

Paweł Szczerepa
Bez tytułu
, 1999, 3 obiekty, elementy mebli tapicerskich, pianka poliuretanowa, akryl

Marcin Szydłowski
Niestabilna przestrzeń
, 1999-2000, obiekt, styropian, plexi, konstrukcja aluminiowa (nosidełko), 3 fotografie barwne w ramach

Joanna Wowrzeczka
Psia mać
, 2000, konstrukcja drewniana, olej, płótno, magnetofon + kaseta

Wojciech Zasadni
Pierwsze strony gazet
, 1999-2000, 15 obrazów na drewnie, technika mieszana
Wielofunkcyjny obiekt wypoczynkowy
, 1999, płyta paździerzowa, gąbka, tkanina