SZTUKA III RP

Re-prezentacja faktów artystycznych Triennale Młodych


19 lipca - 21 grudnia 2003

SZTUKA III RP

Wystawa Sztuka III RP. Re-prezentacja faktów artystycznych Triennale Młodych jest kulminacją wieloetapowego projektu, realizowanego przez Centrum Rzeźby Polskiej na przestrzeni lat 90. W ramach tej dekady zaistniały trzy wystawy: Miejsca, nie-miejsca (1992), Status quo (1996) i Model do składania (2000), które były pokłosiem tzw. Seminariów Młodych Twórców, odbywających się w cyklu trzyletnim. Intencją animatora tego przedsięwzięcia, prof. Jana Berdyszaka, była prezentacja interesujących, młodych autorów, dla których należało stworzyć instytucjonalną promocję i tym samym możliwość inicjacji w obieg artystyczny. Kryteria doboru powierzono reprezentantom młodej krytyki, którzy najlepiej rozpoznali środowisko swoich rówieśników. Każdy z nich mógł przedstawić swoich kandydatów, kierując się przekonaniem o wartości zgłaszanych propozycji. W trakcie wspólnej dyskusji, odbywała się naturalna selekcja, z której wyłaniała się względnie reprezentatywna grupa autorów. W sumie, tą drogą wyłoniono blisko stu artystów, którzy mogli przedstawić się szerszej publiczności w ramach wspomnianych wystaw.

Jak na okres dziesięciu lat jest to bardzo szeroka reprezentacja pokoleniowa, mogąca świadczyć o potencjale twórczym tej generacji. To także istotny fragment najnowszego rozdziału polskiej sztuki współczesnej.

Dlatego właśnie: re-prezentacja:

- w sferze wyborów indywidualnych według zasady primus inter pares,

- w sensie szerszym demonstracja wspólnego doświadczenia pokoleniowego,

- w końcu, przypomnienie, czyli ponowna ekspozycja dzieł, które zapisały się jako znaczące artefakty minionej dekady, niekiedy już jako pozycje kanoniczne.

Kuratorzy: Tamara Książek, Jan Stanisław Wojciechowski

Uczestnicy i ich prace:

Anna Baumgart
Lecą żurawie
, 2001, film (6 klatek)

Marcin Berdyszak
Połowa cienia
, 1995, stal, lornetki, plastikowa połowa banana, naturalna połowa banana, wym. całkowite 1400×150×45, waga całości 300 kg

Sławomir Brzoska
Lumenosphaera
, 2000, wełna, listwa drewniana, lampa, wym. 330×550×300

Artur Bujak
Rzecz o niczym
, 1999, suszone ogony cielęce, umywalka, drewno, statyw mikrofonowy, papier ścierny, dźwięk (co trzy minuty pytający głos dziecka „będę", wym. 150×500×400

Rafał Bujnowski
Cegła
, 2001, olej, płótno, drewniana konstrukcja, wym. 25×12×6

Oskar Dawicki
Performance podczas TuPerformance 5, 2001, Goethe Institut, Kraków

Dominik Dlouhy
Kobieta w wannie
, 2002, rzeźba epoksydowa, wanna, pleksiglas, woda, wielkość naturalna

Tomasz Domański
Ruchy leśne według Makbeta
, 1997, lód, dziewięć drzew, dym dźwięk

Dariusz Fodczuk
Bez tytułu
, papier, stal

Mariusz Front
Mechaniczne związki
, 2000, konstrukcja drewniana, silniki, metalowe linki i sprężyny, wym. konstrukcji 60×60×60, elementy drewniane o przekroju 3×3

Adam Garnek
Transfer
, 1998, stal, beton, wym. 190×60×270

Leszek Golec & Tatiana Czekalska
Avatar II Ag
, 1999, srebro, złoto palladowe 500 gram, wym. 26.5×9.5×5

Zuzanna Janin
Czy naprawdę tego chcesz, wirtualnych pocałunków?
, 2000, drut mosiężny, wata cukrowa, wym. 80×70×100 + KISS ME, 2000, VHS, wideo projekcja, 1 min.

Piotr Jaros
Modern Hero
, 1998, fragm. instalacji, fotografia kolorowa, wym. 273x166

Przemysław Jasielski
Zobaczyć szum anielskich skrzydeł -- wersja Holywoodzka
, 1999, drewno, szkło, mosiądz, części elektroniczne, wym. 40×40×40

Robert Kaja
Hallo darkness
, hallo madness, 1999, tafle szklane, sjenit, sklejka, płyta wiórowa, wym. 25×25×175

Paweł Kaszczyński
Futerały
, 1998, obiekty ze styropianu, fotografia kolorowa - format AO

Jarosław Kozakiewicz
Merkury
, 1998/1999, tworzywa sztuczne, wym. 78×100×19

Konrad Kuzyszyn
Piekło neohumanizmu,
1998/1999, instalacja multimedialna, pięć ekranów LCD z projekcjami wideo, konstrukcje metalowe, światło, instalacja elektryczna 12 V, uszy świńskie, szkła powiększające, dźwięk

Dominik Lejman
Poduszka powietrzna,
1998, projekcja wideo (wyświetlana na obraz), wym. 230×230

Zbigniew Libera
Universal penis expander
, 1995, urządzenia gimnastyczne: ciężarki, system linek, rama stalowa, wyściełane siedzenie i oparcia, ruchomy blat, lampa, wym. 220 wys., 180×112 podstawa

Krzysztof Malec
Bez tytułu
, 1996, instalacja

Sławomir Marzec
Optymalny obraz od jakichś 250 lat
, 1999, akryl, płótno, wym. 200×250

Małgorzata Niedzielko
Bez tytułu
, 1999, stal, zwęglone drewno, wys. 200

Jacek Niegoda
Państwo Platona
, Księga III, Rozdział XX, 1995, beton, aluminium, radio, tekst, wym. 150×200×300

Dorota Nieznalska
Absolucja
, (instalacja), 1999, drewniany konfesjonał (projekt autorski), film wideo, czarno-biała fotografia, laminowana, wym. 220×150, 165×100

Sebastian Pańczyk
Bez tytułu
, 1999, gips patynowany, lateks, wys. 50

Krystyna Pasterczyk
Arka
(11), 1994, dąb, akacja, śliwa, granit, czarny wosk, wym. 32×36×14

Rafał Rychter
Chciałbym mieć syna, który będzie moim ojcem
, 2002, assamblage, wym. 164×44,5×50

Marek Sienkiewicz
Lajf pikczersy
, 1996, drewno, folia, wym. 868×200

Sławek Sobczak
Instalacja dźwiękowa z cyklu Przejścia konieczne, 1999, dwie struny stalowe (dł. 14 m), magnetyczne przetworniki dźwięku, przedwzmacniacz i wzmacniacz, kolumny głośnikowe (2×150 W), konstrukcja aluminiowo-stalowa

Grzegorz Sztwiertnia
Stół operacyjny
, 1997, stół, skórzane ubrania, woskowy odlew twarzy, wym. 150 średnica

Marcin Szydłowski
Opozycja niewidzialności
, 1998, mobil samobieżny z silnikiem i akumulatorem, fotografia kolorowa, wym. fot. 220×150

Marek Targoński
Bez tytułu
(Projekt Transfer), 1998, stół, telewizory, przetworniki optoelektroniczne i diodowe, silikonowe głowy, wym. 200×90×50

Wojciech Zasadni
Wszystko jest brzydkie
, 2002, gips polichromowany, wym. 35×35